Eerste avonturen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karin - WaarBenJij.nu Eerste avonturen - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Karin - WaarBenJij.nu

Eerste avonturen

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

De vlucht richting Johannesburg ging erg soepel. Zo soepel zelfs dat ik drie stoelen voor mezelf had om lekker languit te liggen en ondertussen een beetje te lezen, een beetje filmpjes te kijken en een beetje te slapen. Niks mis mee! De 10 uur gingen op deze manier eigenlijk best snel om.

Op het vliegveld werden we opgehaald door iemand van Awesome Travels (Rueben). Hij stond al met een bordje te wachten tegen de tijd dat ik door de paspoortcontrole was en mijn koffer te pakken had. Er zat ook nog een ander meisje op dezelfde vlucht, dus we moesten nog even op haar wachten. Dit bleek een Deens meisje te zijn (Sofie). Toen we er allebei waren gingen we in de auto naar onze verblijfplaats in Johannesburg.

We waren de laatste van onze groep die aankwamen. 's Avonds hebben we nog even kennis gemaakt met onze roomies (Silje en Una, 2 Noorse meisjes) en nog even wat gedronken. Vroeg naar bed, want ook al was het best relaxed in het vliegtuig, reizen blijft best wel vermoeiend.

We konden woensdag best even uitslapen. Ontbijt was pas om 9 uur. Ik was redelijk op tijd wakker, dus ik ging wat eerder naar de dining area dan mijn kamergenootjes. Daar kennis gemaakt met Tonje (jep, ook een Noorse) en tegen 9 uur kwamen ook de andere 3 die ik nog nie ontmoet had (Aida, Emma en Gunhild. Klinkt Noors? Kan wel kloppen, nog 3 Noorse). Op zich zijn ze wel aardig, alleen het nadeel van veel Noren is dat ze onderling alleen maar Noors spreken, tenzij je ze expliciet vraagt dat niet te doen, dan schakelen ze voor 5 minuten over op Engels. Toch vermaak ik me prima met ze hoor!

Na het ontbijt kregen we eerst een algemeen praatje over vanalles en nog wat in Johannesburg en op de projecten (Sofie, Una en Silje gaan naar een ander project). Daarna gingen we even naar de mall voor wat laatste inkopen. Niet zo spannend.

De lunch was enigszins bijzonder. Er lagen broodjes met een beetj geraspte kaas en een heel zielig plakje tomaat. Dus wij vroegen ons af waar de hamburgers of zo bleven. Die kwamen niet. Er lagen wel cheetos (jep, de chipjes...). Die moesten op de broodjes. Heel bijzonder... Na 1 broodje heb je dat ook wel weer gezien :)

na de lunch gingen we een tour doen door Soweto, een wijk in Johannesburg die tijdens de apartheid voor de 'zwarten' bedoeld was. We hebben daar veel gezien. Er zijn daar 2 torens en daar kun je met een lift omhoog, zodat je een uitzocht hebt over heel Soweto. Met zijn vieren zijn we omhoog gegaan. We hadden vrijwel direct na het starten al spijt, want het ding was echt enorm gammel en we hadden niet het idee dat het ding goed vast zat (het liftje ging aan de zijkant van de toren omhoog en kantelt hierbij ook nog een beetje). Eenmaal boven was het uitzicht wel erg mooi. Soweto is echt enorm groot! Op de reis naar beneden weer doodsangsten uitgestaan, maar we zijn veilig beneden gekomen gelukkig.

Daarna zijn we naar het Hector Pieterson museum geweest. Hector Pieterson was (een van) de eerste jongeren die doodgeschoten werd bij een vreedzame demonstratie tegen de verplichtstelling van het Afrikaans als voertaal op alle scholen. het museum gaat over de toestanden die geleid hebben tot deze demonstratie en natuurlijk over alle gebeurtenissen rondom de demonstratie. Heel erg indrukwekkend.

Als afsluiting van onze Tour door Soweto hebben we een bezoek gebracht aan het huis van Nelson Mandela.

Daarna was het terug naar onze verblijfplaats voor onze welkomstbraai (afrikaans voor barbeque). Het is hier echt koud op het moment als de zon onder is, dus wij waren blij dat onze leiders buiten gingen vernikkelen bij het vuur en wij zaten lekker binnen. Tijdens het wachten kregen we een djembe-les van één van de jongens. Was best leuk! beetje jammer dat ik er wel een blauwe vinger aan over heb gehouden.

Vandaag hebben we een 'cultural experience' gedaan. We zijn naar een plaats geweest waar verschillende native cultures van Zuid-Afrika een klein dorpje hebben. Het was een beetje jammer dat het een enorm toeristisch opgezet iets was, maar toch was het wel leuk! We kregen eerst een film te zien over de verschillende culturen (Zulu, Xhosa, Pedi en Sotho). Vervolgens kregen we een rondleiding door de verschillende dorpjes waar ook mensen in de traditionele kleding aanwezig waren. Na de rondleiding kregen we nog een demonstratie van een aantal verschillende dansen van deze verschillende volken. Met name deze demonstratie was erg indrukwekkend.

We hebben daar ook geluncht. En ja, met een aantal typische gerechten. Er stond onder andere krokodil, struisvogel en koeksister op het menu. De koeksister was erg lekker, maar krokodil en struisvogel... je moet ervan houden zullen we maar zeggen (niet dat het echt vies was, maar lekker is ook anders...)

Na de lunch zijn we terug geredenen de rest vand e middag hebben we op het gemakje een beetje gekaart, een beetje gezeten en voor de rest niet zoveel. Er zijn er nu een aantal stappen in Johannesburg, maar ik ga zometeen lekker op tijd naar bed. Want morgen gaan we eindelijk naar de projecten... Op weg naar Ukutula (met de klemtoon op de tu)... Op naar de leeuwen...

Ze hebben daar geen internet heb ik begrepen, dus het kan zijn dat het volgende verslag even op zich laat wachten.

• 22 Mei 2014 - 22:09

Bernardette:

Hey Karin,

Klinkt goed! Ook zeker fijn zo'n rustige vlucht.
    Veel plezier morgen en wel foto's plaatsen hoor ;)

Gr. Det

• 22 Mei 2014 - 22:25

Karin :

Hey Det,

Je was ook veel te snel! De foto's waren nog aan het uploaden met Afrikaans tempo... Intussen staan er wat foto's op!

Gr. Karin

• 22 Mei 2014 - 23:23

Bernardette:

Nice! Dat liftje had ik toch overgeslagen denk ik....

• 23 Mei 2014 - 16:07

Jose En Gerard:

Ziet er geweldig uit.

Op internet wordt ukutula zeer positief beschreven. Dus we denken dat je een paar mooie weken voor de boeg hebt.

Geniet ervan.